Ajánlatkérés
Köszönjük levelét, hamarosan felvesszük önnel a kapcsolatot.

Riszpekt, ügyfelek satöbbi | Milyen az ideális ügyfél – tanácsadó viszony?

A kommunikációs ügynökségek és megbízók különös viszonyát bizonyos körökben szeretik túlmisztifikálni, pedig egyáltalán nem bonyolult az a képlet, ami a gyümölcsöző üzleti kapcsolatokat jellemzi. Tulajdonképpen nem kell hozzá más, mint kölcsönös tisztelet. Bizony, ennyire egyszerű masniról van szó, ám ahhoz, hogy jól kössük meg, körültekintően kell eljárnunk. Elmondjuk, mi hogyan csináljuk!

A Goodwill Communications ügyfelei nagyrészt közép- és nagyvállalatok, tanácsadóink iparágtól függetlenül a legkülönfélébb pozíciókban helyet foglaló vezetőkkel és szakértőkkel dolgoznak együtt, legyen szó vezérigazgatóról, osztályvezetőről, HR-menedzserről, kommunikációs vagy marketingvezetőről és az egyes osztályokon dolgozó menedzserekről. Ez a fajta változatosság önmagában is jelent némi kihívást, a szakmaiság azonban nem elegendő egy sikeres kapcsolathoz. Tapasztalataink alapján mondhatjuk, hogy a hatékony és eredményes közös munkához minden esetben a kölcsönös tisztelet teremtette meg az ideális körülményeket, ami olyan egyszerű dolgokban is megnyilvánulhat, mint egy-egy találkozóra való felkészülés, a különböző telefonos egyeztetések és e-mailváltások hangneme és minősége vagy éppen a megfogalmazott kritika kezelése.

A tanácsadó és az ügyfél közötti interakciók jellege

A két fél közötti viszony alapvetően egy klasszikus megbízó-megbízotti kapcsolatot feltételez, ahol az ügynökség ellátja azokat a feladatokat, amelyekkel az ügyfél őt megbízta. Óriási tévedés lenne azonban azt feltételezni, hogy a tanácsadónak ebben a viszonyrendszerben szolgai módon kell követnie a megbízó minden kérését, utasítását.

Az ideális kapcsolat sokkal közelebb áll a partneri viszonyhoz, ahol mindkét fél ugyanazon célok elérésében érdekelt, ennek megfogalmazása pedig nem is bonyolult feladat, ha a saját iparágunkból indulunk ki: kommunikációs és üzleti sikereket hozni a megbízó vállalkozásnak. Bár a kommunikációs ügynökség alapvetően a cég láthatóságának, imidzsének, kommunikációjának erősítése céljából szerződik, tapasztalatból mondhatjuk, hogy számos esetben épp az ügynökséggel való közös munka eredményeként születhetnek újabb üzleti tervek, pénzügyi eredményeket hozó ötletek. Nemcsak használni érdemes tehát egy tanácsadót, hanem bevonni is.

A másik megértésén alapuló kapcsolat

Feladatai ellátásához egy tanácsadónak érteni kell az ügyfelét, ugyanakkor nem dolgozhat kizárólag abból a szemszögből, amelyből a vállalkozás vezetői, a megbízók látják a céget. Nemcsak értenie kell, mit szeretne a megbízó, de azt is tudnia kell, mi a realitás a piacon, mit tesznek a versenytársak, és nem utolsósorban, mire fogékonyak a megbízó ügyfelei. E mellett viszont a tanácsadónak is ugyanazon célrendszer mentén kell gondolkodnia, mint az ügyfélnek. Ha azonosul megbízója céljaival, sokkal könnyebben tud előállni olyan ötletekkel, előkészíteni olyan anyagokat, amelyek elnyerik a másik fél tetszését.

A megértés azonban a megbízói oldalról nézve is fontos tényező, hiszen az ügynökségekben is emberek dolgoznak, akik korlátos kapacitásokkal rendelkeznek, és – bármennyire is szeretnék néha – nem tudnak beugrani egy időutazásra alkalmas DeLoreanbe, hogy mindenre időt tudjanak szakítani. Nem kérdés persze, hogy egy jó tanácsadó a feladatát a legjobb tudása szerint képes határidőre elvégezni, azonban a folyamatos egyeztetések és az előzetesen elfogadott tervek szükségesek ahhoz, hogy az ügynökségi szakemberek gördülékenyen haladjanak a megbízásokkal.

A viták kezelése

A különböző vitás helyzetek az élet bármely területén képesek kellemetlen pillanatokat okozni, ám amikor munkahelyi vagy üzleti környezetben történik a különböző nézetek ütköztetése, talán a szokásosnál is nagyobb a feszültség a levegőben.

Akár tetszik, akár nem, viták, nézeteltérések bármikor előfordulhatnak, de egy tiszteleten alapuló ügyfél-tanácsadó kapcsolatban ezek soha nem mutatnak túl szakmai kérdéseken vagy az adott helyzet értékelésén. Mindkét félnek be kell látnia, hogy hibázhat, az pedig része a professzionális magatartásnak, hogy ilyen esetekben elfogadjuk és felvállaljuk, ha esetleg ballépést követtünk el. A szakmai hibák ráadásul könnyedén orvosolhatók, és nem is ejtenek olyan mély sebeket, mint a személyeskedésbe torkolló nézeteltérések.

Túl a szakmai kapcsolaton

Professzionalizmus ide vagy oda, emberek vagyunk, és emberekkel is dolgozunk. Teljesen természetes tehát, ha a tanácsadó és megbízó közötti kapcsolat közös szimpátia esetén túlmutat a szakmai kérdéseken. Ettől nem kell megijednünk, a személyesebb kapcsolat hosszú távon erősebb elköteleződést, egymásra hangolódást eredményezhet, ami a közös munka szempontjából is előnyt jelent.

Egyéb üzleti döntések és külső körülmények miatt a megbízásoknak egyszer vége szakad, ám ha a fenti pontok mentén sikerül egy jól működő ügyfél-tanácsadó viszonyt kialakítani, a szerződés lezárása nem feltétlenül jelenti a kapcsolat megszűnését, hiszen a kölcsönös tiszteleten alapuló partnerségek évek vagy akár évtizedek múlva is folytatódhatnak.

Referenciáink